Skydd mot hjärtinfarkt och stroke
När plack bildas på artärväggarna och sen lossnar, orsakas någonting som kallas trombos. Trombos är ett finare ord för blodpropp. När detta tillstånd uppstår i hjärtat får man en hjärtinfarkt, ett akut tillstånd som kan vara livshotande.
Omega 3 har visat sej göra artärerna mer flexibla och elastiska. Tydligen är det så att fettsyrorna EPA och DHA inverkar positivt på hjärtat genom deras bevisade förmåga att begränsa vad som kallas ”oxidativ stress”. Saker som rökning, luftföroreningar, åldrande och UV-strålning kan leda till en överproduktion av antioxidanter i kroppen vilket kan skada cellerna. Denna oxidativa stress har kopplats ihop med en ökad risk för en mängd olika sjukdomar varav en är hjärtsjukdom.
Modern forskning pekar på att omega-3 fettsyrorna EPA och DHA reducerar risken för oxidativ stress genom att minska mängden av ämnet F2-isoprostan. Forskare vid University of Western Australia och Université de Montpellier i Frankrike som samarbetat kan nu visa att 4 gram av kosttillskott innehållande EPA eller DHA (visserligen en väldigt hög mängd) reducerar oxidativ stress med cirka 20% över 6 veckors tid. Forskarna kunde konstatera att kosttillskott med EPA minskade mängden F2-isoprostan med upp till 24%, medan DHA minskade mängden med upp till 23% jämfört med en placebogrupp som fick olivolja. Man har också sett att Omega 3 sänker blodtrycket och minskar eventuell svullnad i artärerna. Risken att dö i hjärtsjukdom minskar enligt vissa forskningsresultat med 36 %.
När det uppstår en blodpropp i hjärnan, en s.k stroke, så är det stor risk att hjärnvävnaden skadas permanent. Men forskning visar i dagsläget att intag av omega 3 inte bara förebygger själva stroken, det hjälper dessutom hjärnan att få tillbaka normal funktion snabbare.

